Ampułki - naczynia do wody i wina
Bielizna kielichowa - puryfikaterz, korporał i palka
Bursa - sztywna ozdobiona torebka do zanoszenia Komunii św. chorym
Custodia - naczynie służące do przechowywania w tabernakulum Hostii, przeznaczonej do wystawienia w monstrancji
Ewangeliarz - księga liturgiczna zawierająca wyłącznie czytania zaczerpnięte z Ewangelii, tylko Ewangeliarz może byc wnoszony w procesji na wejscie, nie może to być lekcjonarz
Facki [Akolitki, Kandalabry] - noszone w procesji swiece osadzone na świeczniku
Kielich - naczynie do konsekracji wina
Korporał - kawalek naturalnego plotna ktory rozklada sie na oltarzu a na nim stawia sie kielich i patene podczas liturgii eucharystycznej albo monstrancje na czas adoracji
Krucyfiks - krzyż z pasyjką
Lawaterz - tacka na wodę, uzywana przy obmyciu rak kaplana podczas Mszy św.
Łódka - naczynie służącze do przechowywania kadzidła
Melchizedek - uchwyt na hostię w kształcie półksięzyca lub sierpa (element monstrancji; custodii)
Mszał - księga liturgiczna z ktorej odprawia się Mszę św.
Pacyfikał - relikwiarz w kształcie krzyża lub monstrancji, podawany wiernym do ucałowania
Palka - kwadratowy usztywniony kawałek płótna słuzacy do nakrycia kielicha mszalnego
Patena - naczynie w ktorym konsekruje się Chleb Eucharystyczny. Moze to byc głęboka - do konsekracji komunikantow i hostii albo płytka - do konsekracji samej hostii
Patena komunijna - naczynie uzywane przez akolitow lub ministrantow asystujacych kaplanowi (szfarzowi) przy komunikowaniu - chroni ona przed upadkiem Ciała Pańskiego na podloge
Puryfikaterz - ręczniczek do wycierania kielicha i oczyszczania pateny
Puszka (łac. ciborium) - naczynie do przechowywania w tabernakulum Chleba Eucharystycznego
Ręczniczek - słuzy kaplanowi do wytarcia rak
Trybularz (kadzielnica) - umocowane na lancuszkach zamykane ozdobna przykrywka naczynie do ktorego wklada sie metalowa miske z rozzarzonymi weglami
Vasculum - naczynie sluzace do obmycia palcow po rozdzielaniu Komunii Świetej. Zazwyczaj znajduje się w poblizu tabernakulum
Alba - długa szata liturgiczna wykonana z bialego materialu. Stanowi podstawowy stroj w liturgii.
Dalmatyka - wierzchnia szata liturgiczna diakona
Humerał - rodzaj chusty okrywajacej szyje i ramiona. Zakladany pod albe
Cingulum - sznur, ktorym przepasa sie albe
Kapa - wierzchnia szata liturgiczna uzywana podczas nabozenstw poza Msza św.
Komża - krotka szata liturgiczna wykonan z bialego materialu
Ornat - wierzchnia szata liturgiczna uzywana przez kaplana podczas celebracji Maszy św.
Stuła - element stroju liturgicznwego w ksztalcie wstegi albo szarfy. Kaplan nosi stule na szyi, diakon zaklada stule przez lewe ramie. Stula oznacza wladze kaplanska.
Welon - rodzaj chusty nakladanej na ramiona uzywanej do blogoslawienstwa Najświętrzym Sakramentem i prznoszenia Ciała Pańskiego.
Biały - jest znakiem radości, dziewictwa i świętości. Używa się w okresie wielkanocnym i Bożego Narodzenia, w święta i wspomnienia Chrystusa Pana, z wyjątkiem tych, które dotyczą Jego Męki; w święta i wspomnienia Najświętszej Maryi Panny, świętych Aniołów, Świętych, którzy nie byli męczennikami, w uroczystości Wszystkich Świętych (1 listopada) i św. Jana Chrzciciela (24 czerwca), w święta św. Jana Ewangelisty (27 grudnia), Katedry św. Piotra (22 lutego) i Nawrócenia św. Pawła (25 stycznia). W największe uroczystości może być zastąpiony kolorem złotym.
Czerwony - oznacza męczeństwo i Ducha Świętego. Używa się w Niedzielę Męki Pańskiej, w Wielki Piątek, w niedzielę Zesłania Ducha Świętego, w Mszach ku czci Męki Pańskiej, w główne święta Apostołów i Ewangelistów i w dni Świętych Męczenników.
Fioletowy - oznacza pokutę, smutek, oczekiwanie i żałobę. Używany w okresie Wielkiego Postu, w Adwencie i można go używać w czasie liturgii pogrzebowej.
Zielony - to znak czasu zwykłego, codzienności i nadziei. Używany w czasie Mszy św. w okresie zwykłym.
Różowy - oznacza radość. W liturgii można go używać tylko dwa razy w roku - w III Niedzielę Adwentu, nazywaną Niedzielą Gaudete i w IV Niedzielę Wielkiego Postu, określaną jako Niedziela Laetare.
Czarny - kolor żałoby. Można go używać w czasie Mszy za zmarłych.
Złoty - jest używany wymiennie - zastępuje wszystkie inne kolory liturgiczne, poza fioletowym i czarnym. Ponadto stosowany jest w czasie najważniejszych, uroczystych celebracji. Kolor złoty symbolizuje bowiem bogactwo i honor.